Szülőcsoportok

Alapvetés

Rengeteg elméleti és gyakorlati tudás halmozódott fel, s bővül folyamatosan a pedagógia, a pszichológia, a szociológia és még számos tudományág műhelyeiben a családról, a gyerekről és a szülőkről. Ezek a tudások mind segítenek megérteni a családok működését, és megpróbálnak választ adni a társadalom és a családi kapcsolatok régi és új kérdéseire, ezekről azonban sokszor keveset tudnak a gyakorló szülők.

A szülők közül sokan úgy gondolják, hogy azért mert szeretik a gyermeküket, és jót akarnak neki, az elég ahhoz, hogy jól is neveljék. Ez természetesen sok esetben így is van, de minden családban lehetnek esetenként, időszakosan olyan problémák, amelyek megoldása könnyebb lenne külső segítség igénybevételével.

A Szülőnek Lenni Program, a szülőséggel, a gyerek fejlődésének segítésével foglalkozik. A szülőség a gyerek fogantatásától az életünk, az életük végéig tart, addig – bár nagyon különböző módon, de – mindig szükségünk van egymásra, támaszkodunk egymásra, kiegészítjük, segítjük egymást.

A mai szülőnek, segíteni kell a gyerekének olyan dolgokra is megtalálni a választ, ami az Ő gyerekkorában, fiatal korában még nem létezett, nincsenek lehetséges minták a megoldásra.

Mindig a szülő a biztos háttér a gyereknek a kortárs csoporttal való viszonyban, a világ nehézségeinek kezelésében az önállóság kifejlődésében, a saját céljaik kitűzésében és megvalósításában.

Szeretnénk felhívni a szülők figyelmét arra, hogy mit kapnak tőlük a gyerekeik a segítségükkel, a szándékaiktól függetlenül, sokszor nem tudatosan, sokszor észre sem véve, hogy mi történik velük. A szülő mindig hat a gyerekére, a legtöbbet akkor, amikor nem nevel, hanem él, dolgozik, szabadidejét tölti, kapcsolatokat ápol. A gyerek itt látja és kezdi alkalmazni azokat a mintákat, amelyek a számára eléggé erősek, szimpatikusak.

Csoportos beszélgetések az elég jó szülő lehetőségeiről

Mindenki a legjobb szülő szeretne lenni, de kevés lehetőség van arra, hogy a szülő tanulhassa, mit kell tenni, a gyereke milyen fejlődési fázisban van, mire van a leginkább szüksége, milyen problémák foglalkoztatják és erre milyen lehetséges szülői válaszok vannak. Amennyiben a szülők többet tudnak a gyerekeikről, az segíti, hogy jobban megértsék, és jobban elfogadják a saját gyerekeiket.

Szeretnénk, ha minél több szülő látná, tudná, hogy a gyereke minden cselekedetének megvan a mozgatórugója, a gyerek minden életkorban a saját gondolatai és céljai szerint cselekszik – a szülőknek sokszor furcsán -, de a saját szempontjai szerint abszolút következetesen.

A beszélgetések nem adnak végleges recepteket, de segítenek elgondolkodni a résztvevőknek az alábbi kérdésekről

  • a szülői lehetőségek és eszköztár erősítésére, bővítésére
  • a világban már ismert szülői tudások megismerésére…
  • a saját út, az elveinkhez illő gyakorlat megtalálására
  • amikor kétségeink vannak, hogy elég jól csináljuk-e a dolgainkat

A javasolt programok így egyben ismeretátadást és érzékenyítést is jelentenek a szülőknek. 

Érinthető témák

Tapasztalataink szerint a szülőket elsősorban az alábbi témák szokták érdekelni, ezekről tesznek fel kérdéseket, de ezeken túlmenően a helyi igények szerint is lehet témákat felhozni.

  • a gyerek életkori jellemzői
  • a gyerek önbizalmának fejlesztése
  • kortárs kapcsolatok
  • hogyan alakulnak ki az értékek a gyerekekben
  • hogyan lehet változást elérni a gyerek viselkedésében
  • mit vár tőlünk a gyerek
  • mi az "elég jó szülő"
  • a szülői tekintélyről
  • hogyan lehet erősíteni a kapcsolatot a szülő és a gyerek között
  • a szülői szigorúságról és engedékenységről
  • a szülő-gyerek kapcsolat erősítéséről
  • a testvérekről, a mozaik testvérekről
  • mit és mennyit sportoljon a gyerek?
  • az online világ hatása
  • zaklatás, bullying
  • gyereküket egyedül nevelő szülők
  • mozaik családok nehézségei és lehetőségei
  • hogyan legyenek szülők, a mozaik család felnőttjei
  • sérült, fogyatékos és tartósan beteg gyerekek szüleinek lenni

A csoportos programok sajátosságai

A csoportos beszélgetések célja

  • A személyes magabiztosság és tudatosság növelése
  • A témákhoz kapcsolódó főbb elméleti és gyakorlati kérdések megismerése
  • A saját tapasztalatok feldolgozása
  • A saját helyzetünkkel kapcsolatos kérdések
  • A lehetőségeink megismerése
  • Tévhitek és kezelésük
  • A saját megoldások kialakításának segítése
  • Jó gyakorlatok megosztása

Az egyes alkalmak általános menete

  • A résztvevők kérdései az adott témával kapcsolatban
  • A témához kapcsolódó helyzet
  • A szülők jelenlegi gyakorlatai
  • A téma elméleti háttere
  • Milyen lehetséges megoldások vannak az adott témával kapcsolatban
  • Saját gyerekkori élmények, emlékek
  • Reflexiók, kérdések, elhatározások, gondolatok

Amiben segít a program a szülőknek

  • Jobban megértik az egyes helyzetek sajátosságait
  • Jobban megértik a saját és a mások mozgatórugóit
  • Jobban megértik a saját és mások gondolkodását
  • Látnak másokat, hogy nekik milyen problémáik vannak, és hogyan oldják meg
  • Jobban megértik a környezetüket, családjukat
  • Jobban fókuszba helyezik a magukat és a családjukat